Tieteelliset tutkimukset ovat osoittaneet, että ravintolan koettuun ilmapiiriin vaikuttaa ruoan laadun lisäksi myös akustiikka ja yleinen melutaso. Kaikki aistit yhdessä määrittelevät lopullisen asiakaskokemuksen. Tähän asiaan kiinnittävät yhä useammat ravintoloitsijat ja muut HoReCa alan toimijat huomiota ja me Lumirilla olemme vakuuttuneita siitä, että hyvä ravintola-akustiikka voi olla erittäin vahva kilpailutekijä. Hyvä huoneakustiikka* saa aikaan sen, että ihmiset kuulevat vaivatta toisiaan ja tilassa viihdytään myös pidempään.
Taustamelun minimointi kannattaa, sillä silloin ihmiset eivät joudu ravintolassa turhaan korottamaan ääntään, mikä lisää tilan yleistä hälyisyyttä. Toki pieni ”hälyisyys” voi olla kodikastakin bistro tyylisessä miljöössä, mutta ihmiset haluavat pystyä kommunikoimaan ja tulla oikein ymmärretyiksi. Hyvä huoneakustiikka palvelee myös ihmisiä, joilla on kuulo-ongelmia tai jotka kommunikoivat vieraalla kielellä. Vieraskielisen puheen ymmärrettävyys paranee hyvin akustoidussa tilassa olennaisesti.
ASIAKASTARINA: Baskeri & Basso Kulma ravintola, Tehtaankatu 27-29, Helsinki
Kuinka toteutetaan ravintolan, baarin tai yökerhon hyvä akustiikka?
- Luomalla hyvä huoneakustiikka, eli äänien ja melun haitallinen leviäminen tilassa estetään lisäämällä tilaan ääntä vaimentavia pintoja ja siten tilan jälkikaiunta-aika pienenee. Näin parannetaan puheen selkeyttä ja yksityisyyttä pöytien välillä. Tila voidaan myös jakaa erilaisiin sektoreihin, esimerkiksi tanssilattian läheisyyteen asennetaan mahdollisimman tehokas vaimennus ja koettu äänenlaatu paranee. Näin äänen voimakkuutta voidaan säätää tilojen käyttötarpeiden mukaisesti
- Pienentämällä ulkoa tulevan melun määrää: uuden rakennuksen kohdalla luodaan rakenteisiin hyvä ilma- ja askelääneneristys. Myöhempi rakenteiden korjaus on jo työläämpää ja kalliimpaa. Ravintolatilan remontoinnissa kannattaakin keskittyä listan kohtiin 1 ja 3
- Vähentämällä ravintolan sisältä syntyvän melun määrää: suositaan koneita ja laitteita, joissa on hiljaiset desibelit. Myös ilmastointilaitteet voivat olla liian äänekkäitä. Lisätään äänenvaimennusta sinne, missä häiritsevimmät äänet syntyvät
Jälkikaiunta-ajan tietoinen hallinta parantaa viihtyvyyttä ravintoloissa
Yleisesti puhetilojen ongelmana on liian pitkä jälkikaiunta-aika, jolloin puheesta ei saa selvää. Asialle on siis syytä tehdä jotain jo varhaisessa suunnitteluvaiheessa. Huokoiset materiaalit absorboivat ääntä hyvin ja niiden absorptiosuhde on mahdollista saada lähelle arvoa 1, jolloin pinta imee itseensä kaikki ääniaallot. Arvon ollessa nolla, pinta ei ime ääntä lainkaan ja näin on tilanne esimerkiksi kivilattian tai lasin kanssa. Trendinä on jo pidempään ollut suunnitella isoja avaria tiloja minimalistisella sisustuksella. Tämä suuntaus yhdessä runsaan kovien pintamateriaalien käytön kanssa johtaa usein huonoon akustiikkaan. Hyvään huoneakustiikkaan kannattaa siis kiinnittää huomiota ja siten parantaa ihmisten viihtyvyyttä tilassa.
Lumirin hiilinegatiivinen puupohjainen biokuitu toimii juuri huokoisuutensa ansiosta erinomaisena akustiikkamateriaalina. Olemme saaneet erinomaisia tuloksia ruiskuttamalla Lumir Comfort™ akustiikkapinnoitusta suoraan kovien materiaalien päälle, ilman muita akustoivia pohjamateriaaleja, kuten edellä mainitun Baskeri & Basso ravintolan tapauksessa. Kerromme pian lisää kesän muista ravintolakohteista.
Toinen vaihtoehto on asentaa tilaan sopivia akustisia pohjamateriaaleja, kuten Lumir Board (LB) reikäkipsilevy pinnoitteen alle. Tästä esimerkkinä Porvoon Runo hotelli (kuva alla).
Huoneakustiikkaa parantavat sisutukselliset ratkaisut
Aina ei tilan käyttäjäkokemuksen kannalta kuitenkaan riitä, että saavutetaan Ympäristöministeriön laatimat viralliset ääniympäristöön liittyvät ohjearvot. Ruokailutilan jälkikaiunta-ajan kohdalla se on pienempi tai yhtä suuri kuin 1,2 sekuntia. Tilan sisustus ja käytetyt pintamateriaalit vaikuttavat asiaan suuresti ja alle yhdenkin sekunnin jälkikaiunta-ajalla tila voi toisinaan tuntua häiritsevän meluisalta ja levottomalta. Tämä pätee erityisesti runsaasti avaruutta ja kovia pintoja (kiveä, lasia, betonia jne.) sisältävissä tiloissa.
Kuvat alla: hotelli St George ja Wintergarden. Matalat alakattopinnat on akustoitu Lumir Comfort™ pinnoitteella ja äänet eivät kimpoa ylös avaraan tilaan. Talotekniikka on kätevästi piilotettu Lumirin pinnoittamien huoltoluukkujen taakse.
Muutamia vinkkejä, joilla voidaan huoneakustiikkaa parantaa sisustusratkaisujen avulla:
- Lisää tilaan ääntä vaimentavia pintamateriaaleja alakattoihin ja seiniin. Lumir Comfort™ akustiikkapinnoite on markkinoiden ainoa jo itsessään akustoiva hiilinegatiivinen pinnoite. Tällä ratkaisulla pinta on aina saumaton. Pintastruktuuri voidaan viimeistellä milteä sileästä ruiskupintaan. Ratkaisu on esteettinen, eikä se muuta tilan arkkitehtuuria
- Käytä hyödyksesi ääntä hajottavia rakenteita, kuten hyllyjä tai riippuvia elementtejä
- Viimeistele verhoilla ja matoilla. Tavalliset verhot usein riittävät puheäänien taajuuksiin ja paksummat akustiikkaverhot auttavat matalien äänien vaimentamisessa
- Jos haluat sisustaa eleettömästi ja tilan pintojen omia muotoja kunnioittaen, paras vaihtoehto on saumaton ruiskutettava akustiikka, kuten Lumir
Kuinka edetä suunnittelussa ja toteutuksessa?
Ravintolassa, baarissa, kahvilassa tai yökerhossa viihtymiseen voi yrittäjä ja tilan sisustussuunnittelija tai -arkkitehti vaikuttaa suuresti antamalla akustiikalle sen ansaitsemansa arvon kokonaissuunnittelussa. Ravintolan ei tarvitse tietenkään olla toisaalta liian kaiuton ja äänetön tila. Hyvällä huoneakustisella suunnittelulla voidaan löytää ideaalinen kompromissi ääniympäristön suhteen ja saman pöytäseurueen ihmiset kuulevat vaivatta toisiaan.
Me Lumirilla autamme mielellämme teitä akustiikkaan liittyvissä suunnitelmissa ja ratkaisuissa eteenpäin. Toimintamme perustuu tieteeseen ja tarvittaessa todennamme tilan muutokset ennen – jälkeen akustisten mittausten avulla. Tiimimme auttaa teitä mielellään jo ennen ravintolan avaamista, jolloin asiakkaiden saama ensivaikutelma on heti kärkeen positiivinen eikä tilaa tarvitse korjata jälkikäteen.
Valitse tilaan luonnollinen ääniympäristö Lumirilta ja asiakkaasi viihtyvät – kerta toisensa jälkeen.
Lisätietoja:
Marika Lang, Myynti- ja markkinointipäällikkö, +358 40(0)529 4459, marika.lang@lumir.fi
* Huoneakustiikka kuvaa, miten tilassa syntyvä ääni käyttäytyy huoneessa.
*Jälkikaiunta-aika (T) on suure, joka kertoo, miten nopeasti ääni sammuu tilassa. Mitä pidempi jälkikaiunta-aika, sen vaikeampi on saada selvää esimerkiksi puheesta tai musiikista.